Kantorissimo med «Draumkvedet»

Lørdag 6. januar er det klart for en ny sesong av konsertserien Kantorissimo i Nesodden kirke. Først ut i 2018 er «Draumkvedet», et norsk visjonsdikt fra middelalderen.

— Tradisjonen tro fremføres «Draumkvedet» i Nesodden kirke på 13. dag jul. Vi har kalt konserten «Draumeland – Draumkvedet og sanger ved solnedgang og soloppgang», forteller kantor i Nesodden kirke, Ingeborg Christophersen, som også er ansvarlig for Kantorissimo-serien.

På scenen vil publikum få møte den mezzosopranen Mari Askvik, som er oppvokst i Sogn i et miljø fylt av både folkemusikk og klassisk musikk. Med seg har hun Jon Brodal på hardingfele og Ingeborg Christophersen på sjøfløyte, blokkfløyter og orgel.

— I den mystiske middelalderballaden «Draumkvedet» møter vi Olav Åsteson som faller i søvn julaften og våkner på trettende dag, 6. januar. Når han våkner, går han rett til kirken og forteller menigheten om hvordan han i drømme har reist til himmelriket. I mange av våre religiøse folketoner og salmer er kvelden og morgenen symbol på slutten på det jordlige liv og starten på det evige. Sangene forteller oss at på samme måte som solen går ned, skal også livet ta slutt før det står opp igjen til en ny dag. I denne konserten vil vi fremføre «Draumkvedet» satt sammen med noen av de vakreste salmene og søvndyssende bånsullene vi har i vår sangskatt, til fremtidshåp og glede, forteller Christophersen.

Konserten starter lørdag 6. januar kl. 18 i Nesodden kirke, og det blir kaffe/te og kake i våpenhuset etter konserten. Entré kr. 150 for alle over 18 år, mens de under går gratis.
Kantorissimo er støttet av Norsk kulturråd, Opplysningsvesenets fond, Nesodden kommune og Nesodden kirkelige fellesråd.

Bildet viser Ingeborg Christophersen. Foto: Barokkanerne.no

Mer om musikerne:

Mari Askvik (født 1988) kommer fra Leikanger i Sogn og Fjordane, og har sin utdannelse fra Operahøgskolen i Oslo, Norges Musikkhøgskole og Griegakademiet i Bergen. Hun har studert under lærere som Svein Bjørkøy, Randi Stene, Harald Bjørkøy og Turid Karlsen. Våren 2014 hadde hun sin eksamensforestilling som Dorabella i Cosi fan tutte av Mozart på Den Norske Opera & Ballett. Mari har de siste sesongene blant annet gjestet Operaen i Kristiansund (Alice i Lucia di Lammermoor av Donizetti), Ringsakeroperaen og Haugesund Kammeropera (Mercédès i Carmen av Bizet). Hun har i tillegg sunget i operaproduksjoner ved Conservatorium van Amsterdam (Icarus i Icarus av Seppar) og OT Theater i Rotterdam (Xerxes i Xerxes av Händel). Hun har også medvirket I nyskrevne verker som Schnitzler’s Dreams – and installativ opera av Marieke Dobewall i aulaen I Fredrikstad og Ad Undas – Solaris Korrigert av Øyvind Mæland på Den Norske Opera & Ballett. Sommeren 2017 var hun 2.dame i Tryllefløyten av Mozart på Fredriksten Festning og høsten 2017 ssang hun i Ringsakeroperaen. Hun har nylig inngått samarbeid med samtidsoperakompaniet Silbersee i Nederland. Mari gjør solistpartier i oratorier og kirkemusikalske verk over hele landet og er også en ettertraktet ensemblesanger. Hun er fast ansatt i Det Norske Solistkor og medlem av tidligmusikkensemblet Christian IV’s Vokalensemble i København. Mari Askvik vokste opp i Aurland i Indre Sogn, omgitt av folkemusikk. Selv om hun har utdannet seg som klassisk sanger, har hun alltid hatt folkemusikken med seg. Denne bakgrunnen preger hennes musisering, særling innen barokkmusikk. Hun har gitt ut CD’en Over Stjernebru sammen med familien Askvik, der de har spilt inn de kveldssalmene, nattasangene og bånsullene de har brukt mye.

Jon Brodal (født 1986) er født og oppvokst i Oslo, og fikk sitt første møte med den norske tradisjonsmusikken gjennom spelemenn som hadde flyttet til byen fra ulike kanter av landet. Han oppdaget hardingfela som fjortenåring, og fascinasjonen for dette instrumentet, og for spillestilen, gjorde at han dro rundt til flere spelemenn for å lære det gamle spelet. I 2014 fullførte han kandidatstudiet i folkemusikk ved Norges musikkhøgskole, og har siden da jobbet som frilans musiker i ulike prosjekter. Jon har vært utøvende komponist for det finske samtidsdansensemblet Väkevä Collective, han undersøker hardingfelas ulike kommunikasjonsmuligheter i en fortellerforestilling i samarbeid med Riksscenen («Veslefrikk»), og han har drevet utstrakt turnevirksomhet med folkemusikktrioen VRANG, blant annet i regi av Kulturtanken/Rikskonsertene. Som soloartist fikk Jon mye oppmerksomhet denne sommeren, da han vant sin klasse på Landskappleiken 2016. Som musiker er Jon nysgjerrig, og stadig på leting etter nye uttrykk.

Ingeborg Christophersen (født 1985) har mottatt Norsk Tonekunstnersamfunds ærespris Årets Musiker og har vunnet Ungdommens Musikkmesterskap flere ganger. I 2012 ble hun tildelt Statens Kunstnerstipends toårige arbeidsstipend for yngre og nyetablerte kunstnere, og høsten 2013 var hun en av fire nominerte til Statoils millionstipend for klassiske musikere. Ingeborg har vært solist med orkestre som Operaorkesteret, Kringkastingsorkesteret og Ukrainas nasjonale symfoniorkester, og i 2006 deltok hun med stor suksess i Kjempesjansen på NRK1. I 2009 spilte hun en sentral rolle som seg selv, både som musiker og skuespiller, i ”Salong” på Nationaltheatret, en forestilling som ble Heddapris-nominert til Årets beste forestilling. Hun har hatt prosjekter med Rikskonsertene både i Norge og Bangladesh, og med Trondheim Barokk har hun holdt konserter og mesterklasser i Paraguay. Etter studier ved Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole og Conservatorium van Amsterdam har Ingeborg mastergrader både som blokkfløytist og cembalist. I dag er hun en travel freelancer på begge instrumenter, både som solist og kammermusiker, i de norske barokkensemblene og kammerorkestre, som Det Norske Kammerorkester og Oslo Camerata. Siden 2011 har Ingeborg arbeidet som kantor på Nesodden. Hun har blant annet mottatt støtte fra Fegerstens stiftelse, Jansons legat og Fondation Idella. Hun medvirker på Barokkanernes to plateutgivelser Recordare Venezia (slippes i januar 2017) og Totally Telemann (Lawo Classics).