REPRISEN: Trangt om plassen

NYTTÅRSREPRISEN

Av Trond Folckersahm

I romjula vil Nesoddguiden.no legge ut repriser på tidligere publiserte artikler. Denne viser at buss, båt og kommunikasjon stadig har vært et emne. Den ble første gang publisert i februar 2003.

Føler du deg lite tilfreds med en tilværelse som sild i tønne på Connex kveldsavganger fra Tangen brygge? Venter du en halvtime, kan du få en buss helt for deg selv.

En Oslofjord full av is lammer fortsatt halvtimesavgangene til Nesoddbåten. En konsekvens av dette er fulle avganger på timesrutene, og problemer med kapasitet på bussene. Samtidig kjører Connex sine ordinære halvtimes bussavganger, oftest med tomme seter. Passasjerene murrer over situasjonen, og i enkelte tilfeller har busspassasjerer blitt stående igjen uten å komme med.

Ikke tilfredsstillende
– Dette er en situasjon som ikke kan aksepteres, sier Tove Strand, hun reiser daglig fram og tilbake til Oslo.
– Når jeg kommer fra byen etter en lang dag med arbeid og studier vil jeg ikke stå så trangt. De fleste er slitne etter å ha vært i aktivitet i kanskje 10-12 timer. Jeg vil gjerne sette meg ned og slappe av med en avis i et forsøk på å hente meg litt inn før jeg skal i gang med hjemmearbeidet. Heldigvis skal ikke jeg så mange holdeplasser, men jeg føler med dem som skal hele veien til Fagerstrand. Stå stuet sammen på en buss i over en halvtime, kan definitivt ikke være noen fornøyelse, mener hun.

Terje Haugstad er også daglig passasjer på buss og båt.

– Dette er ikke tilfredsstillende, sier han indignert.
– Jeg har hørt om tilfeller da passasjerer er blitt stående igjen uten å komme med i det hele tatt. Heldigvis har jeg ikke opplevd det selv. Jeg jobber turnus, så jeg kommer litt utenom de utsatte rutene, og er sånn sett forskånet.

Ikke ukjent
– Dessverre har det vist seg at det blir litt fullt på enkelte avganger. Men vi har satt inn ekstraavganger til Alvern, og på Lysaker- og Hellvik-ruten, så noe bedre kapasitet har vi fått på de fulle avgangene, forteller trafikkleder Stanley Abrahamsson i Connex.

– Men fortsatt kjører dere de ordinære halvtimesrutene med tomme avganger?
– Ja, det er korrekt, vi må selvsagt ta hensyn til lokaltrafikken. Men jeg forstår at det kan virke litt meningsløst. Vi har hatt et ønske om å sette inn flere ekstrabusser, men her setter StorOslo Lokaltrafikk (SL) foten ned. Dette vil medføre for store ekstrakostnader.

– Hva da, dersom det blir stående noen igjen på brygga og som det ikke er plass til på bussen?
– Det skal ikke skje, men er det for eksempel en rullestolbruker som ikke kommer med. Så får vi løse dette ved hjelp av taxi. Ellers vil jeg oppfordre publikum til å ta kontakt med SL dersom de føler at dette er et problem. Det kan kanskje hjelpe? tror Abrahamsen.

Tilfreds
– Vi hadde en del henvendelser i begynnelsen. Da satte vi inn ressurser for å løse opp i problematikken. Både på Lysaker-ruten, og på et par andre ruter. Etter dette har vi ikke hatt noen henvendelser fra publikum, så vi forutsetter at det ikke er noe problem lenger, sier Per Thorsby, områdesjef i SL.

– Connex hevder at de har ønsket å sette inn flere ekstrabusser, men at SL har motsatt seg dette av økonomiske årsaker?
– Nei, det er ikke korrekt. Vi har akseptert at det har blitt satt inn ekstraavganger på de rutene vi nevnte.

-Men å kjøre tomme busser på de ordinære halvtimesrutene, er det god utnyttelse av ressursene?
– Vi må ta hensyn til de som ferdes lokalt, og ikke bare de som reiser til Oslo. Derfor har vi beholdt disse avgangene.

-Det blir sagt at passasjerer er blitt stående igjen på bryggen, er det en tilfredsstillende løsning?
– Jeg har ikke hørt om disse tilfellene, og har det vært tilfelle, så skal det i så fall rapporteres inn til oss.

– Det å måtte stå en halvtime på en full buss, ville du oppfatte det som et godt servicetilbud dersom du var passasjer?
– Vi er fullstendig klar over at det er fullt på enkelte avganger. Men det er jo bare på de første holdeplassene. Etter hvert går mange av og det blir sitteplasser til alle, hevder Thorsby i SL, som er tilfreds med at vinteren er på hell, slik at alt kommer tilbake i sitt vanlige gjenge.

Bilder:
Trang plass 1: Fortsatt er det så store isproblemer i Oslofjorden at hurtigbåtene er innstilt. Foto: Trond Folckersahm