Skrudde tiden 1600 år tilbake

Av Trond Folckersahm

Nylig var Stall Kherion ridesenter på Skoklefall lokasjon for innspillingen av deler av det som skal bli en ny, internasjonal dokumentarserie – «Rex.Barabaricum».

Det var som å skru tiden flere århundrer tilbake da filmcrewet inntok jordene bak og rundt Stall Kherion ridesenter på Skoklefall. Midt på jordet var det plassert en jurt, et mongolsk telt. Islandshester, treller og barbarer kledt i tidsriktige kostymer var med på å understreke den egenartede atmosfæren. Anledningen var innspillingen av dokumentarserien «Rex.Barbaricum». En dokumentarserie på åtte 40-minutters episoder som er tenkt for et internasjonalt marked.

– «Rex.Barbaricum» er tittelen på en historisk reise – en serie for TV – over åtte episoder, og om åtte folk og deres legendariske hærførere, høvdinger og konger fra det virkelig gamle Norden. Eller «Scanza», som var romernes navn på landet lengst nord i Europa. Et ukjent øde, nord for hva de navnga som Germania, eller bare Barbaricum. Om folkevandring i Europa som pågikk fra år 300 – 800. En periode som nærmest er glemt av historikerne her i landet, som har konsentrert all sin innsats rundt det som skjedde da vikingtiden startet og framover, sier produsent Geir Felling Andersen fra selskapet Prego Mobile, som sammen med filmfotografen og regissøren Rune Hov står bak prosjektet.

Skape korrekt tidsbilde
Andersen, som har fordypet seg i denne perioden av verdenshistorien, har selv et langvarig forhold til Nesodden sommerstid, og har også familie her ute. I tillegg til ham, er det også flere nesoddinger som har vært involvert i prosjektet.

– Ja, jeg var i kontakt med Birger Libell, som kjente Logii Gambat. Han kunne stille opp med en original jurt kledd med filt. Vi har også fått med oss Kristin Lotherington som driver Stall Kherion ridesenter. Hun har både stilt opp som skuespiller, og skal også være koreograf for prosjektet. Dessuten har vi hatt med oss en usedvanlig dyktig fotograf fra Nesodden, Tarjei Krogh, som har tatt noen fantastiske fotografier, forteller Felling Andersen.

– Hvorfor har du valgt å legge en del av filmingen til Nesodden?
– Det var naturlig siden jeg kjenner området, og dessuten var det på denne siden av Oslofjorden som ble benyttet som reisevei under folkevandringstiden, forteller han.

Her kan også Birger Libell supplere med ekstra informasjon.

– Skogen på Nesodden minner mye om jungelen som var i Europa på folkevandringstiden. Det var bare løvskog den gangen. Bartrærne kom jo ikke før på 1000-tallet. Dessuten ligner Stall Kherions hester mye på de hestene mongolene benyttet seg av. Begge deler er med på å bygge opp et korrekt tidsbilde, mener Libell.

Løfte inn poesi
– Årsaken til at jeg kom med i prosjektet, er fordi Birger Libell er en kjenning av meg. Dessuten har jeg islandshester i stallen. En rase som passet godt inn i tidsbildet. Forøvrig er jeg utdannet koreograf og danser med spesialisering innenfor film og tv. Derfor fikk jeg oppgaven med å koreografere serien med tanke på å løfte et poetisk element inn i dokumentaren. Jeg hoppet også inn i en rolle, og det samme gjorde datteren min. Hun slang seg på en hest i full galopp. Nå blir jeg med på veien videre. Blant annet skal vi til London og gjøre noen opptak ved Themsen. Det er et profesjonelt og vel gjennomtenkt prosjekt, og det blir spennende å se sluttresultatet. Jeg har god tro på at det blir en severdig dokumentar, mener Kristin Lotherington.

Bilde:
Hærførere, høvdinger og konger har en sentral plass i dokumentaren. Foto: Tarjei Krogh