Storslått åpning av Kulturisten

Av Trond Folckersahm

Sjelden har vi sett en mer velfungerende åpning av Nesoddens store kulturbegivenhet, Kulturisten. Form og innhold ga en opplevelse som står til høyeste karakter.

Litt annerledes, litt mer spenstig, effektiv bruk av eksisterende fasiliteter og utøvere i topp klasse, er fasiten etter åpningen av Kulturisten 2016. En begivenhet en kulturkommune verdig, og en åpning som samlet flere enn noen gang tidligere. Foajeen i Tangenten var velfylt av forventningsfulle nesoddinger som på ingen måte ble skuffet over det de fikk oppleve.

Åpningsnummeret var utdrag fra operaen ”Elskovsdrikken”, der vi fikk møte sopranen Lina Johnson og tenoren Henrik Engelsviken. Akkompagnert av pianisten Lina Braaten, godt understøttet av et engasjert Nesodden og Frogn Kammerkor, for anledningen utkledt som bøtteballett, tok de publikum med på en reise inn i et flammende italiensk kjærlighetsdrama.

Nå er kanskje ikke foajeen i Tangenten den arenaen som i utgangspunktet egner seg best som ramme for romantiske utskeielser. Men prosjektleder Anne Felberg, som vi kjenner som operasjef for Oscarsborgoperaen, hadde maktet å benytte de eksisterende lokalitetene på en måte som trakk et slør over betong, tekniske installasjoner og resepsjon. Skal man sette fingeren på noe, må det være at opplevelsen burde vart lenger.

Åpningen inneholdt også en lyd- og videokulisse av Liv K.Nome som ble vist på veggene i Tangenten. ”Elementer fra fossen i grenseland”, som tar for seg vannkvaliteten i våre vernede-og verneverdige vassdrag som er forurenset og i veldig dårlig stand.

Åpningen fortsatte i biblioteket med Kulturistens første betalingsarrangement i år. «Men Buicken står her fremdeles”, der Lars Saabye Christensens og Tom Stalsbergs tekster ble framført av opphavsmennene og akkompagnert av trompetisten Mathias Eick og gitaristen Amund Maarud.

Alle billetter var solgt, og de mer enn 160 som fylte biblioteket til siste sitteplass fikk halvannen time med lune, humoristiske og tankevekkende tekster akkompagnert av eminente trompetimprovisasjoner med særdeles høy teknisk kvalitet fra Matias Eick, mens en engasjert og dynamisk Amund Maarud presenterte gnistrende gitarteknikk både akustisk og elektrisk. Og publikum var med på notene. Hele salen vugget, klappet og gledet seg.

Åpningsdagen ble avsluttet på Signalen på Tangen brygge, som etter innspillene på sosiale medier i etterkant, etter alt å dømme, på ingen måte sto tilbake for de andre.

Med en åpning som dette er det bare å se fram til lørdagen og søndagens arrangementer. Komplett oversikt finner du på www.kulturisten.no

Foto: Trond Folckersahm

Lars Saabye Christensen, Tom Stalsberg, Mathias Eick og Amund Maarud med tekst og tone fra en amerikareise.