«Bubbletalk» under Kulturisten

"Bubbletalk" i bilder, lyd og lys

Av Marius Morstøl Jenssen

Det blir en magisk stemning i det nye utstillingsrommet i Nesoddparken når en serie malerier med bobler, et toneunivers for fløyte og skiftende lyssettinger skaper installasjonen Bubbletalk.

Vibeke Lunel har malt lag på lag med akryl- og oljemaling der boblene trer frem, mens Filip Sande har komponert det han kaller et toneunivers for å få frem følelsen av vann. I tillegg til bildene og musikken, har Karey von Buren programmert særegne og poengterte lyssettinger som går i loop, som lyser på maleriene i samspill med musikken. Stemningen blir derfor magisk i det lille nye utstillingsrommet i Nesoddparken. Installasjonen urfremføres under Kulturisten lørdag 24. september klokken 19. Publikum vil da oppleve fløytist Carina Yvonne Amundsen spille musikken til «Bubbletalk» live for første gang.

Maleri, fløyte og Kick

Billedkunstner Vibeke Lunel og komponist Filip Sande ble kjent med hverandre da de mottok Nesodden kommunes kulturpris på deling i 2014.

– På forsommeren hadde jeg lagd noen bilder inspirert av bobler, og kalte det på skissestadiet for Bubbletalk. Da jeg hadde noen bilder klare, ville jeg gjerne gi noe mer til uttrykket, og tenkte på klassisk musikk, derfor kontaktet jeg Filip, som jeg visste likte bildene mine, og som jeg hadde hadde sporadisk kontakt med siden vi vant prisen, sier hun.

Hun sendte han to Bubbletalk-malerier, og de to ble raskt enige om et felles uttrykk.

– Jeg tenkte umiddelbart på solo for tverrfløyte, for å illustrere vann, med enkle og klare toner. Det kjølige, bløte og rene i klangen, gir meg samme følelse som når jeg dypper fingrene mine i vann. Vibekes bilder er nonfigurative og baserer seg på dynamikk i farvebruk, kontraster mellom lys og mørke og en leken bruk av teksturer, linjer og mønstre. Dette harmonerer bra med min musikk som er atonal, og kan basere seg på det poetiske og musikalske i det rent klanglige. Jeg har bestrebet meg på at musikken ikke skal ha et for tydelig narrativ, da det kan fjerne den fra bildene og gi den en for sterk selvstendig rolle, som overskygger bildene til Vibeke, sier han.

– Da jeg mottok komposisjonen i sommer, fikk jeg en raptus, og malte tre nye malerier. Jeg synes det hele falt på plass, sier Vibeke. For lyssettingen av bildene var allerede tenkt på.

– Karey jobber i RiftLabs i Nesoddparken, og han kom en dag forbi og så maleriene mine. Han må nok synes det var en grell belysning, for snart viste han meg hvordan Kick-belysningen kunne få frem maleriene mine på en helt annen måte. Lyset gjorde at de mange lagene som er i bildene mine kom frem, sier Lunel.

En organisk installasjon

Vibeke og Filip mener de har funnet frem til en symbiose av kunst og musikk inspirert av vann og bobler. – Dette er autentisk, sier de i kor. – Jeg ser meg selv som en håndverker, som maler, for ingen av maleriene mine behandles i Photoshop eller noe, de er No-Tech, ikke noe er digitalt, eller pyntet på i etterkant, sier hun.

– Ja, dette er viktig. Dette er naturlig og organisk. Musikken er kun solo fløyte til vannet, vi kjenner ikke til andre som har gjort det. Ingenting er redigert i musikken. Carina spilte inn komposisjonen live i Vanntårnet for noen uker siden. Det er krevende stykke. Toneuniverser er enkelt, rent og klart, sier han.

Men det er med Kick-lyssettingen at helheten til Bubbletalk kommer til sin rett.

– Alle lagene eller sjiktene i maleriene gjør belysningen så viktig. Da opphører det akustiske, da overtar Kick-teknikken til RiftLabs. Seks Kick-lys settes opp, styrt fra en iPhone. Lysene skal gå i en loop, i en rytme med musikken, sier hun.

– Som å se en spillefilm, som avdekker lag på lag, sier han.

Bubbletalk i Nesoddparken er en pilot.

– Dette er første gang vi stiller ut en installasjon av denne typen, og vi føler at vi har en slags patent-følelse. Vi håper å kunne opptre med Bubbletalk andre steder, sier de.

Bubbletalk
Vibeke Lunel, malerier
Filip Sande, musikk
Carina Yvonne Amundsen, fløytespill
Karey von Buren, lys
Vernissage lørdag 24. april i 2. etasje i Nesoddparken.

Litt biografi:
Filip Sande er utdannet komponist fra Norges musikkhøyskole. Han har komponert mange symfonier, og spiller selv piano og cello. Han har undervist mye på Nesodden, spesielt på Steinerskolen. I fjor fremførte han et nykomponert pianoverk i Skoklefaldsalen under Kulturisten, og for et par år siden komponerte han Kulturisten-musikken til åpningsseremonien.

Vibeke Lunel er utdannet ved Universitetet i Oslo og Westerdals School of Arts, Communication and Technology. Hun har også etterutdanning i kunstpedagogikk fra Rudolf Steinerhøyskolen. Hun holder til på Nesoddparken, hvor hun jobber med egne arbeider og holder malekurs og workshops for barn og voksne.

Karey von Buren jobber i Riftlabs som har bedrift i Nesoddparken der de utvikler lyssteknologi.

Carina Yvonne Amundsen er fløytelærer ved Nesodden kulturskole.